55 kr
I lager
Beskrivning
Titel: Människan är den vackraste staden
Författare: Sami Said
ISBN: 9789127155022
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: 2018
Bandtyp: Inbunden
Skick: Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick, färgen är något avskavd på några ställen, slitage i hörnen och kanter.
San Francisco är en självutnämnd upptäcksresande från Afrikas horn, tillfälligt strandsatt i norra Europa. Pengarna är slut och gränserna har stängts. Tillvaron i det nya landet går ut på att hitta ett sätt att ta sig vidare. Till skimret, till Amerika kanske.
Vägen, den är också människorna man tyr sig till. Manni som delar ut reklam och är beredd att utplåna sig själv i jakten på papper. Richard, före detta Hussein, som tror att män i kostym är ute efter honom. Isol med ett vapen i väskan. Madam som sköter om parken på ön efter sin framlidna man. Och Yei, vännen som han tappat någonstans på resan och återfinner igen.
2018 tilldelades Sami Said Aftonbladets litteraturpris 2018 för sin uppmärksammade roman Människan är den vackraste staden. Juryn skriver i sin motivering att Sami Said tilldelas priset eftersom hans bok ”är en sorgsen, drömsk, rolig och brutalt framforsande robinsonad silad genom ett papperslöst medvetande, framförd på en suggestiv och hypermusikalisk prosa”.
Sami Said debuterade med Väldigt sällan fin (2012) och är nu tillbaka med en mästerlig roman fylld av liv och humor. Människan är den vackraste staden är hans tredje roman.
”Sami Said har radat upp ingredienserna vänskap, existentiell kris, världspolitik, poesi, fascism, nyfattigdom, humor, trots och desperation och hällt dem i en litterär fruktpress. Resultatet är ännu ett kliv framåt i ett författarskap som börjar närma sig Mare Kandres eller P O Enquists dovt kvillrande tassemarker.” Expressen
”Ett språkfyrverkeri om vår tid.” Vi Läser
”Till romanens många förtjänster hör att de allegoriska läsningarna aldrig helt tar överhanden. Om och om igen tränger sig en verklighet fylld av pengabrist, rasism och undantagstillstånd på. Men det som gör romanen verkligt bra är att Sami Said vägrar att ta ställning mellan det meningsskapande ekvilibristiska språket som allting silas genom och en mer realistisk bilden av världen.” Göteborgs-Posten