Sedan 1967 har Unesco uppmärksammat den Internationella läskunnighetsdagen den 8 september för att påminna världen om vikten av läs- och skrivkunnighet som en drivkraft för utveckling och dess betydelse för mänskliga rättigheter. Unesco beräknar att minst 773 miljoner människor i världen inte är läs- och skrivkunniga idag, vilket innebär att cirka 16 % av världens befolkning inte kan läsa eller skriva. Enligt Unesco är två tredjedelar av dessa kvinnor.
I år har den Internationella läskunnighetsdagen temat “Literacy for a human-centred recovery: Narrowing the digital divide” (ungefär ”Läs- och skrivkunnighet för återhämtning med människan i fokus: att minska den digitala klyftan”).
Unesco har sedan start delat ut det Internationella läskunnighetspriset till innovativa program som främjar läs- och skrivkunnighet. Genom åren har över 500 initiativ, både statliga och icke-statliga, fått ta emot priset. För närvarande delar Unesco ut två olika priser.
I hjärtat av Boksamlarens värld finns läsning och skrivande; ett liv utan dessa färdigheter är otänkbart. I vår del av världen har vi den ovärderliga möjligheten att få gå i en kostnadsfri skola, från lågstadium till doktorsexamen. Boksamlarens mål är att på de sätt som står till buds främja läsande, inte bara här i Sverige, utan även där skolgång inte är en självklar del av barndomen.